måndag 27 januari 2014

Välkommen att läsa min fullmäktigeordförandeblogg!

Med mitt första blogginlägg här vill jag välkomna Dig som läsare att följa mig i mitt politiska förtroendeuppdrag som kommunfullmäktiges ordförande.

Min målsättning är att skriva inlägg här en gång per vecka.

Jag vill beskriva för Dig som bor i Vimmerby om kommunfullmäktiges roll och arbete och om lokal demokratiutveckling. Redan ikväll kl. 18.30 samlas alla 49 ledamöterna i Plenisalen för att ta olika beslut som bland annat kommunstyrelsen berett till fullmäktige. Varmt välkomna att komma dit och lyssna.

Revisions- och demokratiberedningen , där jag också är ordförande tar initiativ till bland annat frågor som rör demokratiutveckling och tar fram förslag till beslut vad gäller ansvarsfrihet utifrån revisorernas revisionsberättelse.

Jag vill också berätta om hur Du kan påverka politiken i Vimmerby, genom medborgarförslag mm. Det kommer ett särskilt blogginlägg om det. Men om du redan nu blir nyfiken och vill läsa mer om det så finns det att läsa här: http://www.vimmerby.se/politik-forvaltning/dialog-och-synpunkter/sa-kan-du-paverka/medborgarforslag/

2014 är ett supervalår och därför vill jag också berätta om mitt uppdrag som ordförande i Valnämnden som ansvarar för genomförandet av dessa båda val. Den 25 maj är det val till EU-parlamentet och den 14 september är det val till kommunfullmäktige, landstingsfullmäktige och till Sveriges riksdag.

Jag vill att så många som möjligt går och röstar och därför gör vi också en satsning tillsammans med Vimmerby gymnasium för att kommunens förstagångsväljare ska få insikt i sina medborgerliga rättigheter och skyldigheter.

Du är varmt välkommen att lämna kommentarer och göra inspel på denna blogg. Det gör den så mycket mer levande, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar