fredag 11 april 2014

God samtalston i politiken!

På demokratidagen i Stockholm diskuterades hur samtalstonen i kommunfullmäktige kan förbättras. RDB planerar en utbildning om detta för de nya ledamöterna i KF efter valet. 

Detta är en mycket viktig fråga för att fler ska våga ge sig in i politiken. På ungdomsparlamentet såg jag unga nya politikerämnen i talarstolen. En av dem har arbetat på ALV som skådespelare och det tror jag har betydelse för just den personens professionella sätt att tala. Imponerande retorik för en femtonåring ! Dagens unga tränas och uppmuntras i att uttrycka sina åsikter och då är det så viktigt att alla bemöts på ett bra sätt i debatten. Som någon sagt om demokratins kärna. "Jag tycker inte som du men jag kan ge mitt liv för att du ska få uttrycka vad du tänker och tycker. " och det är viktigt att visa respekt och hålla en god samtalston i debatten såväl i plenisalen, som på sociala medier som på debattsidor i Vimmerby tidning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar