måndag 28 april 2014

Resultat från talarstolen

Igår kväll var det många som äntrade talarstolen även om det inte var lika heta debatter som på marssammanträdet. 30,25 minuter noterades i talarstolen och av dessa var det 11 minuter som kvinnor begärde ordet och 19.25 minuter som män talade. Det ger 37% av talartiden för kvinnor och 63% för männen. 

Med reservation för felmätningar. Denna undersökning är inte vetenskaplig och det är lite stressigt för mig som ordförande att mäta och registrera alla talartiderna men jag gör så gott jag kan för att mäta så noggrant som möjligt. Eftersom 38% av ledamöterna är kvinnor i kommunfullmäktige så är det denna gång jämställt i fråga om hur ledamöterna väljer att tala. Intressant att fortsätta mäta detta tycker jag och att faktiskt belysa hur det är. Jag har alltså valt att bara mäta den tid som jag är satt att hålla koll på dvs den talartid som man använder för anförande (max 10 min) eller replik (max 2 min) när ordet är fritt. Det är en helt naturlig avgränsning anser jag när man ska mäta hur jämställd fördelningen är i talarstolen. 

Jag noterar att PerÅke Svensson hade den kortaste enskilda talartiden och att Torbjörn Sandberg och Micael Glennfalk har de längsta enskilda talartiderna på tre och en halv minut vardera. Talartiderna för föredrag är tio minuter och jag noterar att det skulle vara möjligt att sänka den tidsgränsen till exemplevis sex minuter då det är mycket ovanligt att någon använder mer än fem minuter för anförande. Detta skulle innebära en rappare debatt och ett totalt kortare sammanträde, tror jag och det ska jag lyfta i RDB. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar